Jste zde

Domů » Vnitrozemí

Vesnice Embrosneros - výlet z Vrisses

Část hradu Alidakis

Vesnice Embrosneros je místo s bohatou a dlouhou minulostí. První zmínky o místě pocházejí již z roku 1355, kdy obec patřila k patriarchátu Konstantinopol. K cíli naší cesty se dostanete z města Vrisses po silnici směrem na Chora Sfakion a dále podle ukazatelů. Přibližně po 4 km minete po pravé straně malou kapli Agia Anna, odkud jsou již vidět první domy v Embrosneros. Pěší cesta vás zavede k bohužel uzavřenému kostelu Agia Panagia, kde je nad vstupním portálem vytesán letopočet 1894. Pokud budete po cestě unaveni, určitě navštivte malou tavernu, která je obklopena vzrostlými stromy, poskytujícími blahodárný stín.

Vydáte-li se dále dolů, otevře se vám dechberoucí pohled na čisťounký a velice hezky upravený amfiteátr, kde se v letních měsících pořádají koncerty. Stará kašna, která chrlí celoročně osvěžující chladnou, je používána již po celá staletí ke kulturním a společenským akcím.

Budete-li z taverny pokračovat dále podél polorozpadlých domů bývalé sýrárny první odbočkou vpravo do kopce (pro ty méně zdatné je první část stoupání sjízdná také vozem), uvidíte již zdaleka kostel Agios Antonios, odkud pokračuje cesta dále vpravo ke skalní kapli Agios Ioannis Eremitos. Nad touto, do skály vtesanou kaplí, která patří mezi nejstarší na Krétě byl vystavěn velký kostel, který byl zasvěcen svatému Antoniu. V kostele svatého Antonia se setkáváme se zvláštním servisem pro věřící. Svěcená voda, která zde kape ze skalní stěny v sakristii, kam má přístup pouze kazatel, je zachytávána do kamenné nádoby a vedena potrubím do míst, kam mají věřící přístup.

Za zhlédnutí stojí zcela určitě také hrad Alidakis, ke kterému nás dovede silnice vedoucí z parkoviště u taverny vpravo do kopce. Musíte jet ovšem velmi pomalu, neboť hrad můžete snadno přehlédnout a octnete se v úzkých uličkách vesničky, které se daleko pohodlněji objevují pěšky. Tento na kopci rozkládající se chátrající hrad ovšem neztratil nic ze své impozantnosti. Monumentální vchodový portál s částečně dobře zachovanými kamennými ozdobami dává tušit dávnou velikost a význam tohoto hradu, postaveného ve 14. století. Stará píseň opěvuje jeho slávu a bohatství a pověst říká, že při stavbě nebyla do malty použíta voda, ale mléko. V posledních letech se podařilo část objektu zrestaurovat, ale obvodové zdi napovídají, že původní stavba byla mnohem rozsáhlejší. V zadní části se nacházejí veliké a vysoké místnosti a úzké kamenné schodiště vedoucí do vyšších pater, jehož použití ovšem vyžaduje notnou dávku odvahy, za kterou vám bude odměnou fantastický výhled.

Na závěr doporučujeme procházku úzkými uličkami vesnice Embrosneros, kde na vás dýchne dávná atmosféra a možná zajdete i na hřbitov, kde se pod hřbitovní kaplí nachází nebývale veliká kostnice, kde vedle sebe leží kosti a lebky mnoha generací.