Jste zde

Domů » Jižní Kréta

Soutěska Tripiti

Vstup do soutěsky Tripiti u Lybijského moře

Soutěska Tripiti je 15 km dlouhá a nachází se u Lybijského moře. K výchozímu místu naší cesty se dostaneme z Heraklionu (na severním pobřeží) pokud pojedeme přes Agii Deka dále jižně, směrem na Lentas (na jižním pobřeží). Vedlejší silnice z Agie Deka vede přes města Platanos, Apesokari a Miamou do Krotosu.

Hned po vjezdu do Krotosu si všimneme ukazatele doprava, vyznačujícího směr na Tripiti. Odtud vede silnice, která kopíruje jižní pobřeží a kroutí se nahoru a dolů až k jedné pláži, kde pokračuje cesta kolem soutěsky a dále tzv. ouškem jehly soutěsky (spára ve skále, která měří ve svém nejužším místě jen 3 metry a jejíž strmé stěny sahají do výše až 40 metrů) přes koryto potoka opět nahoru. Pokračujeme hodně klikatou silnicí podél soutěsky až se dostaneme po několika kilometrech do města Leto - Vassiliki, které leží jen několik kilometrů východně od výchozího bodu. Tuto cestu můžeme absolvovat také v opačném směru.

Po odbočení v Krotosu pokračujeme po silnici asi 2 km až na křižovatku, na jejíž levé straně stojí kamenná chatrč. Silnice vedoucí vpravo nás vede západně terénem, který se těžko zdolává i terénními vozy do Lentasu, ale tou my nepojedeme. U kamenné chatrče odbočíme vlevo východním směrem a po necelých 2 km nás cesta dovede ke korytu řeky, kde ale v letních měsících protéká jen velmi málo vody. Odtud jsou to ještě 3 km podél strmého úbočí až na malou, téměř neznámou pláž u Lybijského moře. Kromě tří obytných přívěsů a minitaverny se zde nachází také jeskyně, kamenné brány a malá, ale krásná pláž. Tady se obrátíme opět severně a pokračujeme podél říčního koryta až se po necelém kilometru dostaneme opět k průjezdu soutěskou.

Na východní straně soutěsky se nachází malá jeskynní kaple, jejíž vchod - železná vrata - je na úrovni potoka. Po průjezdu začne cesta opět stoupat a po asi 1 km narazíme na další malou kapli a po dalších necelých 4 km opět na první budovu, na chovnou stanici zvířat. Zde se nachází také vstup do soutěsky pro zkušené cestovatele s dobrou výstrojí. Není jednoduché projít soutěskou, i v letních měsících zde bývá voda a mokré nohy jsou téměř nevyhnutelné. Dále je to ještě jednou 3 km než se cesta připojí na asfaltovou silnici, která nás dovede do Leto - Vasiliki.

Poznámka: jako všude na Krétě by neměli do soutěsky chodit jednotlivci, neboť v případě úrazu je pomoc velmi daleko a ani mobilní telefon vám nepomůže, protože v kaňonu bývá jen zřídka signál.