Jste zde

Domů » Severní Kréta

Maják Agios Ioannis

Krétský maják Agios Ioannis

Starý maják Agios Ioannis stojí na severozápadním cípu zálivu Mirabello, severně od letoviska Agios Nikolaos na ostrově Kréta. Je dobře dostupný po silnici z Agios Nikolaos přes obce Elounda a Plaka směrem na Vrouchas. Za obcí Vrouchas je odbočka doprava na Seles, asi po 2 kilometrech dojedete do vesnice, kterou projedete a budete pokračovat dál podle ukazatelů směrem na pláž, kam se také po 4 km jízdy po asfaltové silnici dostanete.

Když dojedete na pláž, budete mít jen dvě možnosti, doprava nebo doleva. Vy se vydáte vpravo východním směrem k majáku. Silnice se po krátké době, na úrovni rybářské bašty, která se nachází po pravé straně, bude měnit v polní cestu. Dále je možné pokračovat pouze terénním vozem, neboť cesta je díky špatnému podkladu jen velmi těžko sjízdná. V zimě jsou zde hluboké díry plné vody a bláta.

Cesta vede stále podél moře, kdy se vám bude cíl cesty objevovat tu a tam na horizontu, a končí jako slepá. Odtud je možné pokračovat dále jen pěšky. "Kozí stezka" hned na začátku stoupá prudce vzhůru a v některých úsecích kopíruje strmé pobřeží. Nevydávejte se na cestu, pokud trpíte závratěmi! Později se pěšina mírně rozšiřuje, což ale neznamená, že pochod je snadnější. Místy je ale již vidět přibližující se kopule majáku.

Přibližně po hodině náročného pochodu se objeví na skále před vámi cíl vaší cesty - maják, od kterého vás už bude dělit už jen krátký, ale téměř horolezecký výstup. Kopule majáku je docela dost poškozena, stejně tak vnitřní zařízení a především schodiště. Sousední místnost vedle věže je již částečně propadlá, v budově majáku se nachází i nádrž. Celá stavba včetně přilehlého domu nevzbuzuje právě důvěru, spíše ve vás zanechá dojem divoké romantiky. Sestup z věže je stejně strašidelný jako výstup.

Zařízení majáku je přesto ovládáno solární energií, solární zdroje proudu se nacházejí mimo objekt majáku a nabíjí dvě velké záložní baterie. Propojení kabelem se špičkou majáku je vybudováno zcela výhradně v "řeckém stylu". Navzdory všemu si ale maják zachoval svůj šarm a jeho návštěva se určitě vyplatí už jen kvůli jedinečnému výhledu na moře.