Jste zde

Domů » Jižní Kréta

Výlet na náhorní plošinu Omalos

Krétská náhorní plošina Omalos

Cestu na Omalos, náhorní plošinu na jižním svahu pohoří Dikti řeckého ostrova Kréta, mezi kopci Afendis Christos (2.141 m) a Troulou (1.416 m), je nejlépe začít na přímořské silnici (číslo E97) z města Ieapetra západním směrem na Ano Viannos.

Přibližně ve dvou třetinách této cesty, krátce před obcí Pefkos, vede odbočka vpravo do kopce na vesničku Kato Simi. Do vesnice vede 2 km dlouhá asfaltová silnice, která se na výjezdu mění ve štěrkovou, a pokračuje asi 1 km ke křižovatce, kde je dřevěná směrovka doleva na Omalos.

Cesta stoupá mírně vzhůru jedním z posledních a také nejkrásnějších borových lesů na ostrově Kréta. Téměř v každé zatáčce jsou malá odpočívadla, odkud je možné obdivovat nádherná panoramata okolních kopců a kochat se pohledem na Kato Simi, či již projetou část cesty.

3 km za dřevěnou směrovkou následuje další křižovatka, a vy se i tentokrát budete držet vlevo. Odbočka doprava by vás dovedla po 100 m k malému, ale hezkému vodopádu. Po dalších 3 km následuje další křižovatka, kde se budete opět držet vlevo. Již po 1 km se dělí cesta znovu, a vy odbočíte tentokrát vpravo dále do kopce.

Po dalších 2,5 km opustíte borový les a dostanete se k poslední křižovatce. Zde vás upozorní modrá šipka na kameni na další směr jízdy, do cíle se dostanete asi po 1,5 km. Na projetí náhorní plošiny budete potřebovat zhruba 4 km.

První třetina náhorní plošiny na východě je převážně suchá a kamenitá, na řídkých lesích jsou patrné stopy větru. Ve druhé třetině, hlavně v západní části, je měkká tráva s téměř centrálně položeným jezerem. Tato oblast slouží k chovu ovcí.

Na jihozápadním okraji plošiny se nacházejí v blízkosti malé kaple obydlí pastevců. Tato téměř opuštěná náhorní plošina vás uchvátí svou krásou, rozmanitou vegetací a divokou horskou přírodou.

Příjezdová cesta do Omalosu se dá při troše zkušeností a opatrné jízdě zvládnout s každým osobním vozem, ale pro další cestu je již terénní vůz nezbytný. Pro další jízdu zvolte západní výjezd a před kaplí odbočte doprava přes jihozápadní svahy pohoří Dikti do Miliaridon/Embaros.

Tato 6 km dlouhá trasa je plná zatáček, velice úzkých a příkrých míst. Sesuvy půdy způsobené vodou zapříčinily pukliny, což vyžaduje obzvlášť opatrnou a pomalou jízdu. K tomu musíte přičíst ještě opakované otvírání a zavírání drátěných dvířek, ohraničující pastviny ovcí, které křižují celou první třetinu cesty.

V zimě je tato část cesty nesjízdná. Poslední dva ze šesti kilometrové trasy jsou tvrdě vybojovaným odpočinkem, cesta vede divokou romantickou horskou krajinou a s vjezdem do vesničky Miliaridon se dostanete zpět do civilizace.