Jste zde

Domů » Vnitrozemí

Výlet do Bílých hor

Krétské pohoří Bílé hory

Výchozím bodem tohoto náročného výletu je vesnice Ammoudari, ležící na náhorní plošině Askifou, která se rozkládá přibližně uprostřed spojnice mezi Vrysses na severu a Chora Sfakion na jihu ostrova Kréta.

Zhruba uprostřed vesničky Ammoudari uvidíte ukazatel směrem na Tavri. Na rozcestí krátce za vesnicí se držte vlevo na asfaltové silnici. Ta se již brzy promění ve štěrkovou cestu, která je sjízdná pouze terénním vozem.

Velkým obloukem se cesta vine cypřišovým hájem a zhruba po dvou kilometrech spatříte na vršku bílou budovu EOS. Dojedete na malou náhorní plošinu, která je jen spoře porostlá vegetací. Polní cesta vedoucí vpravo vás dovede až k velkému "mitádu", opuštěnému obydlí pastýřů, které se skrývá pod vzrostlými duby, těstě u skalní stěny.

Obydlí je vybudováno z přírodního kamene a je rozděleno do několika částí, podle toho k jakému účelu sloužily. Hned za vchodem se nachází "lavezi", což je místnost, kde se presoval sýr. Zrezivělé nádobí na stole a zbytky velkého lisu vypovídají o dávné minulosti. Za vraty od stodoly na vás dýchne chlad a temno, v těchto prostorách se sýry skladovaly na regálech, dokud nedozrály.

Doprovázeni zvědavými kozami se vrátíte zpět na cestu a po přibližně 100 metrech odbočíte vlevo. Tato stezka vás zavede k dalšímu mitádu, ale ještě před tím budete mít po levé ruce odbočku, která vás zavede až k závoře, kde můžete odstavit váš vůz a dále pokračovat pěšky.

Za závorou jsou viditelná turistická značení E4, vedoucí z Ammoudari do pohoří Bílé hory (Lefka Ori). Vy následujte turistické značení až k plotu, který se dá otevřít, a můžete tak pokračovat po cestě vedoucí vlevo až ke kapli Agio Pneuma. Kaple je otevřená, na pohodlné dřevěné lavici ve stínu košatého dubu si můžete oddychnout a užívat si nádherné ticho a přírodu.

Autem pokračujte opět po hlavní stezce vedoucí do hor, až dojedete na další, poměrně chudou náhorní plošinu. Na náhorní plošině Niáto se pase jen několik ovcí a koz, ale na více místech zde jsou včelí úly, proto jeďte pomalu a pokud má váš vůz otevřenou střechu, tak si chraňte alespoň zrak brýlemi.

Z náhorní plošiny Niáto se vám otevře jedinečný pohled na horu Kastro, která měří 2.219 metrů. Štěrková cesta objíždí náhorní plošinu, zajeďte se svým vozem na sever, kde se cesta stáčí do kopců ke dvěma cisternám. Odstavte svůj vůz u první cisterny a pokračujte dále pěšky po cestě vedoucí vlevo do kopců.

Zde opět narazíte na turistické značení E4, které křižuje celé území. Ukazatele najdete na stromech nebo kamenech a cesta se šplhá až do výšky 1.300 metrů. Až se před vámi objeví velký odumřelý strom, jste u cíle své cesty. Jedna z jeho větví ukazuje přímo na vstup do jeskyně, která je ale bohužel díky svým strmým stěnám přístupná pouze s horolezeckou výstrojí a jen zkušeným jeskyňářům.

Podél cesty můžete najít jalovec, mnoho druhů bylin a koření a v červnu zde můžete sbírat zdravý a chutný horský čaj. Krétský horský čaj (sideritis syriaca), zvaný také Malotira, je z byliny zvané hojník horský.

Je to víceletá bylina, dosahující výšky přibližně 40 centimetrů, má šedě zbarvené listy. Divoce rostoucí se nachází téměř po celém Středomoří, roste převážně na skalnatých místech, snáší dobře sucho i vedra. Obsahuje antibiotické látky, a je Kréťany používán především při nachlazení a bolestech v krku.