Jste zde

Domů » Severní Kréta

Klášter Agia Triada

Ostrov Kréta a klášter Agia Triada

Klášter Agia Triada se nachází na poloostrově Akrotiri, severně od zálivu Souda, na západě ostrova Kréta. Vyjedete od tržnice v Chanii na první odbočku k letišti. Silnice opouští po chvíli moře a stoupá strmě do kopce. Když vyjedete nahoru, dostanete se k odbočce doleva, ke hrobům rodiny Venizelos, z níž pocházel Elevtherios Venizelos, krétský národní hrdina a pozdější řecký premiér.

Návštěva hrobů stojí za to, už jen kvůli pohledu dolů na město Chania. Je tu také kavárna, kde si můžete vychutnat právě tento výhled v klidu při šálku kávy.

Ale zpět na silnici, pojedete dál do Kounoupidiana, odkud můžete snadno pokračovat dál. Je tu sice mnoho ukazatelů směru, ale k občerstvení k nějaké taverně ani jeden. Na první odkazuje směrovka ukazující vlevo na Agios Onoufrios, vy ale pojedete rovně. Po dalších asi 50 metrech bude další odbočka k taverně Stavros.

Odtud vede cesta opět dolů k moři k obci Kalathas, která není zapsána ve většině map, ale nyní se kvůli mohutnému státnímu stavebnímu boomu stala malým "městem".

Pod letoviskem je hezká, ale malá písčitá pláž se slunečníky a pronájmem plážových lehátek. Není tu ale žádný stín a pláž je příliš blízko k silnici. Silnice za Kalathasem vede znovu od moře k horám do vesnice Chorafakia, kde odbočíte vpravo (vlevo se jede do Stavrosu). Po 4-5 km se dostanete k odbočce vlevo ke klášteru Agia Triada (asi 1 km).

Ve starém klášteře je kněžský seminář, který byl zrekonstruován před několika lety a tedy podle toho vypadá. Přímo při vstupu spatříte jednu kuriozitu: pomerančovník, kterému byly naroubovány tři větve jiných citrusových stromů (limetky, citrónu a mandarinky). A celý ten strom pořád roste a plodí, nese čtyři různé druhy ovoce.

Venku se dá všude volně chodit a jsou tu otevřené dveře, z nichž často vycházejí přátelští mniši, kteří zde žijí a zvou turisty dál. Uvnitř malé místnosti je návštěvní kniha, pro hosty krétská rakija a sladké bonbony. Doufejme, že tento hezký zvyk zcela nezmizí.

Klášterní kostelík je zajímavě zařízen. Uvidíte zde kapli a za ní hlavní kostel, resp. chór s velkou kopulí a menšími kopulemi kolem. V tomto hlavním kostele je velmi ozdobný ikonostas s ikonami, pocházející z roku 1887.

Fotografování je tu zakázáno, a to jako všude jinde údajně z toho důvodu, že blesk působí na ikony a fresky a mohl by jim způsobit škodu. Skutečným důvodem může být pravděpodobně ale i to, že mniši by chtěli rádi prodávat své pohlednice a něco si tak vydělat.