Jste zde

Domů » Jižní Kréta

Jeskyně Pelekita, Kato Zakros

Jihovýchodní Kréta, jeskyně Pelekita

K jeskyni se dostanete z Kato Zakros (jihovýchodní pobřeží Kréty) po hodině rychlé chůze. Na celý, přibližně 14-ti kilometrový úsek, musíte počítat zhruba 2,5 hodiny. Cesta je místy velice těžko schůdná. Na výlet byste se neměli vydávat při vysokých teplotách a vždy jen s dostatečnou zásobou tekutin. Tato cesta není vhodná pro děti, nerovný terén je místy jen jeden metr od 30m hubokých propastí. Ve druhé třetině stezky vás čeká několikeré strmé stoupání. Poslední třetina cesty je tou nejtěžší. Stezka vede strmě vzhůru po hladké skále a drolícím se štěrku. Dobrá obuv (s ochranou kotníků) a fyzické předpoklady jsou pro tuto tůru nezbytné.

Z Kato Zakros vede silnice vpravo do hor, prvních 600 m je ještě značena jako silnice, která ale končí u vlevo stojící budovy a dále pokračuje jen jako stezka pro pěší. Přibližně po 200 m narazíte na drátěná vrátka (ta prosím opět zavřete) a pokračujte vpravo. Zde začíná 7 km dlouhá kozí stezka, která vede severovýchodním směrem až k jeskyni. Pro jednodušší orientaci vám poslouží pravidlo "vpravo moře, vlevo hory". Přibližně každých 1,3 km je stezka označena šipkou, která je ale bohužel příliš malá a snadno přehlédnutelná. Dalším ukazatelem cesty jsou kamenní paňáčci, které staví turisté podél stezky.

Po levé straně uvidíte strmé skalní stěny s četnými skalními vstupy, které jsou ale bez použití lana a horolezecké výstroje nepřístupné. Jeskyně je známá také pod názvem Sykias Spilios, u jejího vchodu nalezneme stín pod mohutným fíkovníkem. Prvních 30 m až k archeologickým vykopávkám je jeskyně snadno dostupná díky dopadajícímu dennímu světlu, dále je však již nutná horolezecká výbava. Pelekita patří mezi největší a nejkrásnější jeskyně na Krétě.

Pohled na moře od jeskyně Pelekita