Jste zde

Domů » Vnitrozemí

Cesta přes pohoří Dikti

Krétské pohoří Dikti

Pohoří Dikti, nebo také Lasithi hory (řecky Lasithiotika Ori), je hřebenem na řeckém ostrově Kréta. Horský řetězec se nachází v jihovýchodní části ostrova, v krajích Iraklio (Heraklion) a Lasithi, mezi městy Heraklion a Agios Nikolaos.

Hory dosahují se stejnojmenným vrcholkem výšky až 2.148 m. Je to tak třetí nejvyšší hora Kréty, má délku cca 30 km a šířku až 14 km. Kromě Dikti dosahují ještě další dva vrcholy výšky přes 2.000 metrů, a sice Afentis Christos (2.141m) a Lazaros (2.085 m). Sedm dalších hor je vysokých přes 1.500 m.

V nových časech, a to až do 19. století, byla oblast nazývána Lasithi. Topografické údaje antických autorů, jako např. Strabóna, vedly k označení hor jako "Dikte starověku", které ležely mezi pohořím Ida a mysem Samonion v nejzazší severovýchodní části ostrova. Od té doby se kromě názvu Lasithi ujalo také pojmenování Dikti.

Vrcholky pohoří obklopuje plošina Lasithi, nejrozsáhlejší náhorní plošina na Krétě. Vyšší svahy hor jsou téměř bez vegetace a prakticky neobydlené. Na nižších svazích a na náhorní plošině se rozkládají malé osady a vesnice, kde obyvatelé žijí hlavně z chovu zvířat.

První etapa cesty přes pohoří Dikti začíná v obci Nikiforidon na severovýchodě náhorní plošiny Lasithi a cesta směřuje k městu Agios Nikolaos. Přibližně po 1 km se objeví na pravé straně silnice odbočka na Katharo (10 km) a Aloida (8 km), po které pokračujete stále rovně do kopce, až uvidíte zhruba po 2,2 km po levé straně starou kapli.

Po dalších cca 2,6 km stojí další kaple po pravé straně, v jejíž blízkosti (asi 100 m) dále vyvěrá pramen Rinne. Pramen se nachází asi 20 m nad cestou. Odtud je to ještě 2,3 km na kopec Vitsilias (1.234 m), kde končí po 8,2 km cesta pro terénní vozy a dále se pokračuje do pohoří Dikti po turistické stezce.

Druhá etapa začíná zpáteční cestou. Po 2,2 km se nachází po pravé straně cesty seskupení skal s uměle vytesaným oltářem, který pravděpodobně sloužil k církevním účelům, po dalším 1,5 km je na levé straně zřetelná odbočka nahoru do kopce na Katharo.

Cesta pokračuje 4 km okolo kopce Kefala dosahujícího výšky 1.269 m, až dosáhne náhorní plošiny Katharo s malou obcí Kopraki. Mezi obcemi Kopraki a Gannitsi stojí po levé straně malý, ale zajímavý kostelík se 2 stejnými zvonicemi, v nichž se ale nacházejí dva různé zvony.

Po dalších 1,2 km cesta končí u obce Avdeliakos na náhorní plošině Katharo. V obci Avdeliakos se nabízejí dvě možnosti jak pokračovat dále, buď jižním směrem, 1,5 km do obce Katharo anebo východním směrem po částečně asfaltované silnici vedoucí do kopce 14,5 km do obce Kritsa.

Projížďka pohořím Dikti je nezapomenutelným zážitkem, divoká a zároveň romantická tichá horská krajina, především náhorní plošina Katharo, která je takovým miniaturním vydáním náhorní plošiny Lasithi, je uchvacující a neposkvrněný kus Kréty. I přesto, že i s terénním vozem je tato trasa velmi náročná, se v každém případě vyplatí ji podniknout.